Xi’an pagode – Nattog fra Xi’an til Shanghai

I dag kan vi lige nå en sidste sightseeing i Xi’an inden vi skal med nattoget fra Xi’an til Shanghai, en 16 timers tur i hardsleeper kupé.

Udsigten op til pagoden

Tur til Dàyàn tà-pagoden

Turen i dag går ud til Xi’ans mest berømte vartegn. Dàyàn tà-pagoden der dominere de omgivende, moderne bygninger. Det er et af Kinas bedste eksempler på en pagode i Tang-stil (kvadratisk frem for rund). Den blev bygget i år 652.

-> Bo på et af de smukke hoteller i Xi’an <-
-> Find linket til det hotel vi boede på i dette blog indlæg <-

Udsigten fra pagode til de fire verdenshjørner.

Da vi steg ind i bussen havde vi ikke fundet penge frem til at betale med. Vi famlede rundt efter 4 yuan ca 4 kr., grundet at bussen kørte imens. Pludselig trådte der en sød dame hen og betale begge billetter for os. De koster små penge, men det var tanken der talte!

Den forgyldte Buddha

Den forgyldte Buddha og Avalokkeshvara

Vi lå hurtigt mærke til at pagoden var skæv, men den blev naturligvis også bygget nogle år før murersnor og vaderpasset blev opfundet – det grinte vi lidt af. Men flot var det. Foran pagoden lå nogen af de mest udsmykket små templer indvendige, med et lille tempel til hver Gud. Især denne mangearmede Avalokkeshvara Gud, som er kendt for sin tilgivelse og venlighed. Hendes navn har denne betydning: “bære af alt lidelse af kød og blod på jorden” I et andet tempel var denne flotte forgyldte Buddha. Igen var vi heldige, at ankomme lige til en tilbedelse ceremoni.

Tilbedelses ceremoni (virkelig anderlededes og spændende stemning)

Efter vi havde overværede ceremonien, skulle vi til tops i den otte etagers høje pagode. Et smukt udsyn oppe fra det skæve tårn til de fire verdenshjørner. Herefter gik turen ned igen af de mange trapper, tilbage og finde en bus. Ca. 50 minutter køretur fra hotellet, ind efter vores bagage og videre med den næste bus 10 minutter ned til togstationen lige udenfor bymuren.

Stefanie og den skæve pagode

Lang tog tur fra Xi’an til Shanghai og fantastiske mennesker

Kl 20 til kl 12 næste dag, godt forsynet med nudler, frugt og lidt sødt til at overleve turen og så krydser vi finger for nogle gode senge kammerater på den 16 timers lange tur. Det startede “skrækkelig” ud. Vi fik den første kupé helt oppe ved toiletterne/rygegangen, en væmmelig stor kineser som svedte og knap nok kunne trække vejret, og et bedsteforældre par med et barnebarn på 2 år. Vi tænkte; “hvordan skal vi overleve den her tur?! Den kan kun blive en walkover”

Tværtimod! Foruden at vi overnattede i en af de sidste vogne i det lange tog, som gjorde at det gav en del ryk og larm, når toget bremsede og vognene hamrede sammen, så opførte barnet sig pænt til at være to år på en 16 timers rejse. Den væmmelige mand snorkede upåklagelig lidt og så var der en venlig fyr i vores kabine. Han hjalp os med det kogene vand i toget til vores nudler, samt gav den ene af sine to sandwich til os, uden vi havde bedt om noget fra ham.

Han kunne ikke et klap engelsk, men vil rigtig gerne snakke, så han allierede sig med en fyr fra kupéen ved siden af, som kunne meget godt engelsk af en kineser at være. Det var skønt endelig at kunne kommunikere med nogen og rigtig hyggeligt bare at snakke og spørge ind til hinanden om forskellige kulture, holdninger ovs.

Samtalen forsat til lidt over midnat, selvom lyset var slukket og alle var gået til ro. Herefter sagde vi godnat og farvel til den ene, da han skulle stige af tidligt på morgenen. Om morgenen snakkede vi lidt igen med den sidste fyr, hvor der så kom en engelsk talende pige over hvis tante, bor i Danmark og deltog i samtalen, samt tilbudte os en kop nypresset kaffe.