Tre dages afslapning i Nha Trang – Vinpearl Land

Godmorgen! 5 timer på øjet i en behagelig seng, efter gårsdagens bustur, var nu friske til at kigge os lidt rundt om i Nha Trang. Vi har 3 overnatninger her og sætter kursen videre den 29 november.

Nha Trang er omgivet af en halskæde af bakker, med en fejende halvmåne strand, som er byens turkise bugt, oversået med tropiske øer. Kystlinjen har fået en enorm makeover de sidste år, med parker, skulpturer og haver spredt langs den imponerende promenade, mens gaderne inde i byen er mere ferievenlige end de andre steder vi har besøgt. Der er fortov at gå på, trafikken er ikke voldsom, der er en del små supermarkedet med faste priser og en del restauranter frem for gadekøkkener. Nha Trang er også ferieparadiset for russere.

Nha Trang Vietnam Beach strand

Stranden og vores høje smalle hotel. Vi bor i toppen så vi kan lige ane havet.

Så ja, der er russere over alt. De gør ikke os noget, de har vidst endda formået at opdrage lidt på de vietnamesere, som driver butik her, da de er noget mere venlige end hvad vi har oplevet før, samt priserne er trykket yderligere lidt ned (dog ikke på restauranterne, her opsøger vi stadig gadekøkkener).

Desværre opholder vi os i regnsæsonen, som især er hård ved Nha Trang i oktober og december. Så da vi havde lagt os i sandet på den let blæsende strand, måtte vi løbe tre gange i læ. Det er ikke bare små byger, som vi kender til hjemme i Danmark, her er det virkelig voldsom. Alt bliver totalt gennemblødt, samtidig med at vinden tiltager. Så efter vi havde prøvet at ligge på stranden små to timer forlod vi stranden.

Markeder, is og gode gadekøkkener!

De tre dage vi opholdte os i Nha Trang, var regnen helt ustyrlig. Så vi undgik stranden og gik i stedet på opdagelse i byen, hvor butikker og markeder lå i læ. Alle tre dage brugte vi også lige en god time på at få en omgang fod massage, næste dag nak og skulder massage og sidste dag full body massage. Se der er en god måde at tilbringe regnvejrsdage på.

Andendagen på vores ophold i Nha Trang, besluttede vi at kigge på hvad byen havde at byde på af ture. Vi havde læst lidt om disse Easy Riders, motorcykelture rundt om i Vietnam med privat guide. Vi gik ind imod byen og da vi nåede omkring hjørnet, mødte vi to alt for ivrige fyre på motorcykler, som så gerne vil have os med ud at kører og vi skulle læse i deres skrab bøger, om hvad folk havde skrevet af anmeldelser om dem. Vi var meget skeptiske og gik.

Senere igen kom en enkelt, igen meget ihærdig fyr på motorcykel hen til os og ham her gav ikke så let op. Han virkede overbevisende og vi så alle hans anmeldelser i hans skrab bog og en del fra Danmark. Han var så ihærdig og fløj rundt og gjorde alt hvad han kunne for at overbevise os om, at tage på tur med ham i tre fire dage.

Vi synes det lød af mange dage, men han fik os alligevel overtalt, trods vi var meget skeptiske, til at han kunne mødes med os i aften, hvor vi kunne snakke lidt om hvad turen indebar. Aften kom og vi mødtes med Düng. Han fremlagde en fire dags tur til os, hvor vi ville kører her fra Nha Trang til Mui Ne og have tre overnatninger under vejs. Han står for lån af motorcykel, da Simon selv kan kører, så tager Düng alt vores bagage bagpå hans motorcykel. Benzin og hotelophold står han også for og mad deles vi om på turen, hvor han selvfølgelig vil vise os lokale, gode og billige steder.

Vi tog en dyb indånding og kiggede på hinanden. Vi har lige mødt en total fremmede fyr på gaden, som vi nu måske skal tilbringe fire hele dage med alene, og det vil koste os 110$ om dagen! Vi lever kun en gang og det er jo “bare” penge, men mange, rigtig mange penge for en vietnameser. Vi besluttede at takke ja til Düng’s tilbud og havde ingen anelse om hvad vi ville opleve, ud over mange skriver godt på Trip Adviser om forskellige Easy Drivers og folk i hans skrab bog er ovenud lykkelig for at de tog denne tur med Düng. “Du vil komme til at se det rigtige Vietnem” som mange skrev i hans bog “Det er alle pengene værd” og han har over 16 års erfaring, han var blandt de første da Easy Riders startede.

Vi gav hånd, et depositum på 700kr. og aftalte at han ville hente os i overmorgen den 29. november klokken 08. Så nu krydsede vi bare finger for at han vil møde op og det vil blive en møg fed oplevelse!

VindPerl land Vietnam Nha Trang Cable car

På vej over til Vinpearl land med cable car.

Sidste dag i Nha Trang var en MEGET våd dag. Vi havde købt billetter til forlystelsesparken Vinpearl Land, som ligger ude på en ø lige ud fra Nha Trang. Vi skal derover med verdens længste cable car over hav 3.320 meter lang. Vi ankom til den fine park, her skal vi hovedsagelig besøge deres store vandland, en rutchebane ned gennem skov og jungle og til sidst et rigtig flot akvarie.

VindPerl land Vietnam Nha Trang

På vej op mod toppen i jungle stien.

Det begyndte at små dryppe på vejen over med cable caren, men var en mega fred oplevelse i sig selv og med rigtig god udsigt. Vi ankom til parken og gik direkte over til junglestien, her skal vi selv styre farten på bilen på skinnerne, efter vi er blevet trukket et par hundrede meter op af bjerget. Nu går det ned af! Vi fik godt med fart på og hvis Simon ikke bremsede lidt rundt i svingene, var vi sikkert røget af skinnerne. Se vores sjove tur ned af bjerget, i videoen nedenfor.

Selve parken fraskriver sig alt ansvar hvis vi kommer tilskade. Hvis en vogn kører ind i en anden var det vognen bagved der havde ansvaret for erstatning. Så vi prøvede at beherske os lidt 🙂

VindPerl land Vietnam Nha Trang

På vej i vandland, mens regnen siler ned.

Nu begyndte regnen at tage til og vi var gennemblødte da vi kom til vandparken for at skifte til badetøj. Der var en lille smugle køligt i det store badeland. Men vi kunne næsten ikke være et mere perfekt sted, end i et kæmpe badeland til at tilbringe denne meget regnfulde dag. Vilde vand rutschebaner fik vi prøvet og slides om kap på gummimåtter ned af stejle baner. Det var en rigtig sjov tur i vandland. Simons hæl blev da også helt blå efter en rutchebane lignende “toilettet” i fårupsommerland dog mere fart og inden gummiring o.el.

VindPerl land Vietnam Nha Trang Akvarium

Et dyk ned i dybet i akvariet i Vinpearl land.

Vores tøj havde tørret en smugle og vi købte et regnslag værd til 2kr. så vi kunne holde os lidt tørre mens vi gik hen imod det fine store akvarie.

Det var et rigtig flot indendørs to etagers akvarie med rigtig mange farvestrålende vietnamesiske fisk og en lang tunnel med hajer svømmende over vores hoveder. Vi slappede lidt af i tørvejret inde i akvariet inden vi skulle tilbage til fastlandet.

VindPerl land Vietnam Nha Trang Akvarium

Så er det i morgen, hvor vi skal sige farvel til regnfulde Nha Trang og ud på nye opdagelser på motorcykel. Nu bliver det spændene om Düng kommer og henter os i morgen og hvad turen bringer. Vi er meget spændte!