Sushi på Sushi Dai Tsukiji – Tsukiji Fish Market – Akihabara elektronik gaden

Godmorgen! Kl 04:00 trillede vi ud af sengen! I dag skal vi nemlig være tidligt på den, da vi skal besøge Tsukiji fiskemarked, som heldigvis ligger en lille gåtur fra hvor vi bor. Planen var at vi senest skulle stå i køen til den store tun aktion kl. 05 med start kl. 06.

Tsukiji marked er et stor engrosmarked for fisk, frugt og grøntsager i det centrale Tokyo. Det er den mest berømte af over ti engrosmarkeder, der håndterer distribution af fisk, kød og blomster i Tokyo. Tsukiji Marked er bedst kendt som en af verdens største fiskemarkeder, som håndtere over 2.000 ton marine produkter om dagen.

Tsukiji Fish Marked

Synet af de mange slags frisk fisk og andre skaldyr og den travle atmosfære af scootere, lastbiler, sælgere og købere som skynde sig rundt, gør Tsukiji Market til en oplevelse. I mørket blandt travle fiskermænd fik vi fundet hen til køen, som skulle fører os til tun aktionen. To hold af 60 personer kan kun blive lukket ind. Efter kl. 09 er der adgang for alle når tun aktionen er slut, til at se resten af det store fiskemarked.

Vi spurgte os til råds et par gange, om det var den rigtig kø vi stod i, da nogen turister gik lidt forvirret rundt. Men kl 06:40 begyndte det at undre os lidt at der ingen ting skete. Vi spurgte en pige, som stod bag os. Hun var rigtig venlig og kunne engelsk. MEN til vores overraskelse var det åbenbart den “forkerte” kø. Pigen fortalte at hun havde stået i kø kl 03:30 til tun aktionen i den anden ende og blev ikke lukket ind.

Sushi Dai Tokyo

Den lange kø i de kølige morgen timer til Sushi Dai.

Nu endte det med at vi stod i kø til en af Tokyos mest berømte sushi restauranter “Sushi Dai”. Vi grinte lidt for os selv, vi har stået i kø kl. 05 om morgenen til en sushi restaurant!”. Vi snakkede lidt med pigen i køen og hun fik os overtalt til at blive i køen (nu havde vi alligevel ventet i næste 2 timer og havde en god position i køen)

Sushi Dai, ligger kun få skridt fra Tsukiji fiskemarkedet, som velsagtens tjener de friskeste skaldyr i hele verden og valg som en af de bedste sushi restauranter i Tokyo! Vi frygtede lidt at prisen ville være tårn høj. Men vi tog chancen og ventede 2 timer mere (det er jo nok den eneste gang i vores liv vi prøver dette, så skidt med prisen) Nogen af gæsterne i køen skulle vente over 6 timer for at komme ind, og nogen ville måske ikke kunne nå det inden de lukkede kl 13.

Sushi Dai Tokyo

Vores lækre sushi, som vi fik serveret af den dygtige sushi kok.

13 mennesker kunne sidde i restauranten af gangen, med 3 kokke til at betjene os bag “baren” Vi valgte at bestille 2x”kokkens valg” 9 stk. nigrid og 4 stk. Maki ruller, samt en valgfri for ca. 500kr i alt. Vi fortalt blot vores kok hvad vi helst ville undgå (ingen rå muslinger til os). Sushien blev serveret en efter en og kokken sørgede for at smøre den mængde soya og vasabi på fisken, som der skulle være.

Lige meget hvad de servere, blev vi enige om at spise det. Vi så lidt skeptiske på nogen af stykkerne, som han lagde foran os, især dem med skind på!

Sushi Dai Tokyo

Vores smilende sushi kok.

DET VAR DEN VILDESTE OPLEVELSE!!!
Alt sushien var så blødt og smagte så lækkert. Det smeltede på tungen og vi kunne smage forskelligheden blandt de 10 forskellige fisk vi fik serveret. Stemningen i den lille restaurant var helt i top blandt kokkene og tjenerne, der blev grinet og joket (ikke noget fisefornemt tam tam) En super oplevelse, trods den lange, lidt kølige ventetid.

Efter den skønne smagsoplevelse i Sushi Dai, passede det med at klokken nærmede sig 09 og det store wholesale fiske marked åbnede for publikummer. Et mylder af handlende og sælgende japaner. Fisk, store og små, skaldyr og bløddyr i alverdens farver og former og sikke nogen store flotte tun stykker!

Efter at havde beundret dele af det kæmpe store fiskemarked, satte vi snuden tilbage til vores værelse. En god lang middagslur blev det til, inden vi tager et kig i Akihabara elektronik gaden.

Akihabara er et distrikt i det centrale Tokyo, der er berømt for sine mange elektronik butikker og her i bland en del manga butikker. Hundredvis af elektronik butikker, der spænder fra bittesmå én mand boder med speciale i et bestemt elektronisk komponent til store elektronik detailhandler.

Distriktet lå heldigvis ikke andet end 30 minutter offentlig transport, fra vores værelse. Vi fandt ikke stedet særlig interesant blandt elektronik butikkerne, men for japanerne virkede stedet nu til at være et hit. Vi gik lidt på opdagelse i en manga butik, som var fyldt med tusinder af forskellige manga figurere i glas montere. Vi tabte lidt kæben, da vi så priserne på nogen af figurerne!

Efter en gåtur i Akihabara vendte vi snuden hjem igen, med noget let aftensmad på vejen. I morgen skal vi sove lidt længe. Sov godt DK!