Overnatning på et Shukubo, Eko-In Temple i Koyasan – Tempel kompleks – Mount Koya guide aftentur

Vi starter ud kl. 06 i dag, for at få det hele med. I dag har vi nemlig bestilt overnatning på et Shukubo. Et Shukubo giver rejsende mulighed for at opleve den simple livsstil tæt på de buddhistiske munke, i smukke primitive omgivelser. Det tager mellem 4-5 timer at komme dertil med offentlig transport, da der desværre ikke går en Shinkansen dertil. Med skift fra metro, til et par forskellige toge for så at tage en cable car, som blev trukket op af en stejl skrænt, til vi nåede en højde på 800/1000 meter over sea level. Her fandt vi en bus, som kørte os næsten lige til “hoveddøren” til vores Shukubo, Eko-In Templet.

Cable car Koyasan

Cable car op til Koyasan

Shukubo, en uforglemmelig oplevelse man absolut ikke må gå glip af!

Koyasan er det bedste sted i Japan at opleve en nat ved et buddistisk tempel. Koyasan er en hævet højslette, dækket med tykke skove og buddhistiske templer. Antallet af templer og buddhistiske skoler startede med at vokse i år 816. Koyasan er nu et blomstrende centrum for japansk buddhisme, med mere end 110 templer. Koyasan er en lille by, omkring tre kilometer lang og et par kilometer bred.

-> Se eller bestil det sammested som vi boede på <-

Shukubo Koyasan

Ingangen til vores Shukubo og forhave

Vi ankom til det idylliske tempel omkring kl. 13, her skulle skoene af udenfor templet og flip flops blev stillet til rådighed. Vi blev vist hen til vores værelse, af de munke som bor i templet. Vi fik et skønt værelse, som lå lidt oppe bagved med udsigt til en flot lille japansk have i efterårsfarver med templet i baggrunden. Vi beundrede vores primitive værelse. Et par puder og et lille lavt bord på sivmåtterne, en skøn lille terrasse med to siv stole og bord, samt alle døre lavet af tyndt papir.

Vi startede dagen ud med en gåtur i Koyasan, ned mod et gammelt tempel kompleks. Stien ned mod komplekset var indhyllet i farverige efterårs farver, changerende fra dybe røde farver til skrigene orange og gule toner.

Templer Koyasan

De smukke efterårs farvede træer mellem templerne

Meditaion og aftensmad hos munkene

Tilbage til vores værelse, hvor vi mødte op i templets hoved hal til en gang meditation. Desværre forgik alt på japansk, men vi flugte så godt med vi kunne. Herefter var det tid til en pause i vores skønne rum og nyde udsigten inden mørket falder på. Kl 18:30 fik vi serveret vores aftensmad på værelset, hvor der blev fint dækket op. Alt var selvfølgelig vegetarisk, men det vidste vi godt. Vi havde læst noget om det på nettet, at folk ikke var vildt begejstret for maden, men vi tænkte at det hørte til som en del af oplevelsen.

Shukubo vegata mad

Vi smagte på alt ting og gav det en chance. Men ganske rigtig, det var ikke lige efter vores smag, så risene blev spist op. Efter vi havde spist, kom et par munke ind og tog maden væk og redte et par senge op til os på gulvet.

Aftentur til Okunoin kirkegåen

Efter at have slået mave lidt, havde vi meldt os på en aftentur i mørket, til den omtalte kirkegård Okunoin i Mount Koya. En rigtig spændene tur i mørket, med en af munkene som engelsk talende guide. Han fortalte fangede en del om deres utrolig fredsfyldte tro og om de forskellige ting i Mount Koya. Mere info om Mount Koya kommer i opslaget i morgen, når vi ser det i dagslys.

Mount Koya om aftenen. Aftenen blev nydt med en flaske champagne, Simon købte og chokolade på vores terrasse

Efter en lidt kølig tur, gik vi selv tilbage til vores værelse. Vi skruede godt op for varmeblæseren, da kulden siver lige igennem de tynde vægge. Da vi ville drikke champagnen, var vi meget bevidste om at vi ikke skulle poppe proppen nogen steder hen, da alt er lavet af pap og papir. Derfor valgte vi at komme et håndklæde hen over, men da Simon åbnede flasken, havde vi ikke forudset at pga. trykket oppe i højderne, så skulle spændebånd der sidder oven på proppen blot løsnes… BANG! Aldrig har vi oplevet en prop smadder gennem luften så voldsomt! Heldigvis kom ingen til skade og alt var stadig indtakt. En god flaske champage og lækkert chokolade, sikke en dejlig afslutning på en god dag. Godnat og sov godt. Vi skal tideligt op i morgen og overvære munkenes morgen tilbedning og ild ceremoni.

Follow:

1 Comment

1. Anne Marie Hansen
    november 18, 2015 / 9:29 pm

Jeg har aldrig set så smukt et farvespil. I må have følt at i kom til en anden verden☀️⭐️. I fortæller så levende.