Dag 1. Motorcykel tur “Easy rider” igennem Vietnam

Godmorgen! Det er en rigtig spændene dag og dage vi går i møde nu! Kl 07 var vi ude af sengen, pakkede vores tasker og lagde dem ved receptionen, hvor vi herefter fandt lidt morgenmad. Klokken 08 var vi tilbage til vores hotel og her stod den glade Düng klar til at spænde vores tasker på hans motorcykel og en anden motorcykel var parkerede til os.

Så startede vi motorerne op og kørte ud mod vejen. Helt præcis hvor vi kører hen og hvad vi skal se ved vi ikke, men hvor er det skønt at kører og sidde på en motorcykel igen og så med en dejlig lun vind omkring os.

Easy rider Vietnam fiskerby

Düng førte an. Han kører rigtig pænt og i et rolig tempo, med vores tasker godt spændt fast og pakket ind i plastikposer. Efter 10-15 minutter vinkede han os ind til siden langs havnen. Düng er tidligere fiskermand. Vi stoppede ved nogen fiskere og Düng fortalte os lidt om fangsten, fisker livet og hvordan de fanger små hummer og “dyrker” dem, til de er store nok. Hvilke størrelse fisk og skaldyr skal have, så de kan bruges til eksport og derved tjener fiskerne selvfølgelig mere. Rigtig spændene at se og hører om.

Easy rider Vietnam

Det er altid spændene hvad de vietnamesere kan transportere på en scooter. Her ses en meget klemt gris og en ordentlig omgang bananer. Nederst ses farmer transportere kartofler.

Videre afsted på motorcyklerne, væk fra havn og strand og op i bjergene til de grønne naturskønne områder, hvor tunge regnfyldte skyer danner et tæppe over bjergtoppene. Efter at havde spist udemærket og billig frokost (vi krydser finger for vores maver) kørte vi videre i bjergene.

Easy rider Vietnam Natur

De tunge regnfyldte skyr, som ligger sig på bjergtoppene.

Vi gjorde et stop ved nogen farmer, som var ved at transportere deres høstede kartofler. Et lille stop hos en ødet kaffebar og smagte for første gang vietnamesisk kaffe. Hold nu op det smagte godt! Og så med en god skvis kondenseret mælk i bunden.

Søde blege majs med Düng og "slikfrugten" Cutar.

Søde blege majs med Düng og “slikfrugten” Cutar.

Düng spurgte om vi havde prøvet blege majskolber, så det skulle vi selvfølgelig også prøve. Vi holdte ind på en sidevej, og delte fire majskolber. De smagte sødt og ligesom de mini majs vi bruger hjemme i Danmark i vores salater. Over på den anden side sad nogle damer og solgte nogen frugter, ved første øjekast troede vi det var små stinke frugter (Stinkefrugten hedder Durian og er meget pikket og har en skrækkelig stank. Jack frugten er en ligene frugt, men er meget større og med bitte små takker, den lugter ikke og smager udemærket)

Düng købte denne lille look a like Jack frugten som i Vietnam hedder Cutar. Vi navndøbte den hurtig slikfrugten! Den smagte så vildt godt, med sit hvide kød og sukkeragtige konsistens! Det er vores nye ynglingsfrugt! Og nej, den kan ikke købes i Danmark, øv!

Easy rider Vietnam natur

Videre på motorcyklen igen. Nu stoppede vi ved en cashewnød fabrik. Her viste Düng os hvordan hver enkelt nød blev klemt ud af sin skal og herefter kom fattige og tog flere kilo med hjem, for at pille den sidste skal af, efter nødderne var blevet ristet i 10 timer. Et enorm stort arbejde, nu forstår vi lidt bedre hvorfor de er så dyre. Vi købte omkring 400gr cashewnødder i den fineste kvalitet til 35kr. Og hvor smager de bare ekstra godt, når de ikke har ligget i et supermarked i lang tid i en indpakning.

Sidste stop på vores vej, inden vi rammer vores første hotel i Dák Làk. Her stoppede vi ved en gummitræs plantage, hvor Düng viste os hvordan gummi blev tappet fra træerne. Her bliver den bedste del af gummiet bla. først brugt til tyggegummi herefter dæk, så gummisko og tilsidst kondomer.

Easy rider Vietnam Gummi træer og cashewnødder

Vi kom til et fint lille hotel. Meget sjovt at her bliver motorcyklerne parkeret ind i lobbyen om natten. Lige ovre på den anden side lå et fin lokal restaurant, hvor der blev vist live fodboldkamp og der var en skøn stemning, da vietnameserne førte. Desværre fortalte Düng os, at vietnameserne gambler alt for meget, på alt ting.

Vi satte os til bords og havde ingen anelse om hvad vi skulle vælge at spise, så vi blev hurtige enige om, at vi ikke er kredsen og Düng får æren af at bestille noget godt vietnamesisk mad til os. Düng spurgte om vi drak øl, og hvad vi skulle bestille. Vi sagde bare den store! Düng ligner en som også godt kan lide øl. Til vores overraskelse kom der dette 3 liters store rør ind. Maden smagte rigtig godt og øllet blev delt imellem os tre.

Små bedugget og let på tå, gik vi alle tre tilbage til hotellet og fik en god nats søvn. Vi skal mødes kl 08 i morgen tidlig. Sov godt!