Militærmuseum – Nattog fra Beijing til Pingyao

Godmorgen! Endnu en kold og kølig dag, temperatur mellem 10 og 14 grader med regn. Vejret kommer nok desværre til at forfølger os et stykke tid frem, så det er på med alt det varme tøj vi kan skrabe sammen. Nu skal vi besøge et velkendt militærmuseum her i Beijing.

Ude foran militærmuseumet i Beijing

I dag besøgte vi et militærmuseum. De var desværre ved at renovere alt indendørs i bygningen, så alt det tunge skøds var flyttet udenfor under halvtag. Men så var det gratis at komme ind.

Øverst til venstre ses et japansk træningsfly, efterfulgt af et grund-to-ground missile og en chinese Mao-1 water mine. Til højre ses en amerikansk M26 medium kampvogn efterfulgt af en italiensk to personers CV33 light kampvogn.

Alt fra Kinesiske, Italienske, Russiske, Amerikanske og Japanske kampvogne, fly, missiler og få skibe, mm. Var sat til fremvisning. Alt stod som sædvanligt på kinesisk. Simon var god til at være guide igennem hele turen, samt lidt gætterier om hvad der stod ved de forskellige maskiner.

Militærmuseum - Forskellige kampvogne af forskellige nationalitet

Forskellige kampvogne af forskellige nationalitet

Efter turen på museumet tog vi tilbage til hotellet for at tjekke ud, og tage i god tid hen til togstationen. Vi har altid taget offentlig transport, da taxaerne er nogle glubske hajer.

Militærmuseum - Forskellige anti-air skøds, lang distanse ground-to-ground missiler og én flamme kampvogn

Efter lidt tid på gåben, bustur og det at finde rundt på den kæmpe store togstation i Beijing, hvor alt står med kinesiske tegn, fandt vi hvor paronen var. Ingen toge havde vi set endnu. Men mange mennesker! Da der var ca. 30 minutter til afgang blev vi lukket ned på paronen og fandt vores vogn og vores to køjer.

Beijing togstation

Det var en rigtig sjov ting at prøve sammen med de lokale, samt alle de blikke man får. Men husk endelig ørepropper og en sovemaske. Nu er vi klar til at opleve Pingyao i morgen.

Hardsleeper med stort H fra Beijing til Pingyao

Kl 17:05 kørte toget og ca. 600 km. senere ankom vi kl 05:05 til Pingyao.