Ha Long Bay – The Surprise cave – Kayaking

Godmorgen! I dag skal vi på to dages sejltur rundt i det smukke Ha Long Bay. Vi glæder os rigtig meget til at cruise igennem de over 2000 klipper, betrukket med frodige planter og træer spredt ud i det mørkeblå vand.

Selvfølgelig er der en legende bag disse tusindevis af smukke små klipper. Halong oversættes fra gammel vietnamesisk betyder “faldende drager”. Legenden lyder at alle disse øer i Ha Long Bay er skabt af drager fra himlen.

I gamle tid, hvor landet næsten var skabt, skulle vietnameserne udkæmpe voldsomme kampe fra fjender nord gennem havet. Medfølelse til landet, sendt The Jade Emperor Moder Dragen og hendes børn ned på jorden fra himlen til at hjælpe det gamle vietnamesiske folk forsvare landet.

Mens de mægtige fjender var ved at angribe fastlandet fra havet, kom moder dragen og hendes børn pludselig og forbrændte fjenderne med deres guddommelige ild og gigantiske smaragder. Smaragder fra dragernes munde blev spredt rundt på slagmarken på havet og dannede en uovervindelig defensiv mur, der gjorde fjendens slagskibe og flåder forliset. Takket være de drager, blev de nordlige angriber stoppet og freden kom endelig tilbage til det sydøstasiatiske land igen. Efter tusinder af år, er murene af ​​smaragder forvandlet til øen og bjergetoppe i forskellige størrelser og former. Det var nu en god fortælling, hvor kun fantasien sætter grænser.

Ha Long Bay Thailand

På vej mod Ha Long Bay!

Vi blev hentet i en bus, hvor vi nu skulle kører fem timer til Ha Long Bay’s kyst. Bombede veje og gamle militærplader, var det en hoppende tur i bussen. Vi ankom til havnen og blev herfra fragtet i en mindre båd ud til skibet hvor vi skal cruise og overnatte igennem Ha Long Bay. Ha Long Bay er et ekstrem touristet sted, med flere hundrede både cruisende igennem de smukke bjerge.

Båden var en skøn størrelse med soldæk, spise sted og nederst fine små kahytter. Vi har omkring 10 mennesker ombord og alle rigtig søde og snaksalige. Vi startede vores tur med at cruise roligt igennem de tusinder af klipper med kurs mod The Surprise Cave, som befinder sig i en af de store klipper. Det var utrolig smukt at se alle disse frodige klipper og tænke hvor magtfuld naturen er, som kan skabe dette (hvis man selvfølgelig ikke tror på legenden).

Ha Long Bay Thailand

På vej ind i The Surprise Cave.

Fremme ved The Surprise Cave (Hang Sung Sot) den populærest grotte. Aldrig har vi set så stor en drypstensgrotte. Tre store kamre oppe i 25/50 meters højde, med to flotte udkigsposter. Betaget af udsigten gik turen nu videre og ud af grotterne.

Inde fra, udefra og oppefra The Surprise Cave.

Tid til lidt lækkert frokost inden vi cruiser videre for at kajak mellem de store klipper. To og to fik vi tildelt årer og en kajak, så nu var det med at holde tungen lige i munden og komme frem ad. Let som en leg det gik. Vi padlede os igennem en lille lav grotte, for så at komme ind i en smuk lukkede cirkel omkring os, af høje frodige klipper. På klipperne var vi heldige at se 5-8 aber hoppe og svinge sig rundt i rødderne ned langs klipperne. Det var så idyllisk og smukt bare at drive stille rundt og se aberne. En god time efter mødtes vi alle 10 igen og blev sejler hen til vores båd.

Ha Long Bay kayaking

Mørket var så småt ved at falde på og store lyn i det fjerne lyste himlen op, mens vi sad på soldækket og nød en øl, inden vi skulle mødes nedenunder til fælles aftensmad. Efter aftensmaden samlede vi alle bagers på både, da vi forgæves småfiskere med bambus pinde efter blæksprutter. Efter lidt forsøg i 20/30 minutters tid, gav vi op da de ikke var lette at pirke og vi fandt ud af, at der selvfølgelig ikke var en modhager spids på krogen.

Klokken nærmede sig midnat og vi smuttede ned og gik til ro i vores fine kahyt, inden en ny spændene dag begynder. Godnat og sov godt DK!