Farvel Düng – Turen går til Phu Quoc island

Godmorgen, i dag var vi rigtig tidligt oppe, for at tilbringe vores sidste timer sammen med Düng på Mekong Delta og det flydende marked, inden vi skulle med færgen til Phu Quoc Island kokken 13.

Klokken 06 stod vi klar sammen med Düng. Vi gik ned til havnen en kort gåtur fra vores hotel. Her ventede en mand i en båd på os. Vi hoppede alle tre ombord og sejlede ud mod solopgangen på Mekong Delta. Düng fortalte os at det flydende marked ikke var, som det var engang. Nu bliver der kun handlet med frugt og grønt fra båd til båd og gerne i større mængder på en gang. Før blev alt fra frugt til kød og tekstiler solgt her.

Mekong Delta Vietnam

Frugt bjerge!

Fremme mellem alle de store både, som lå side om side fyldt op med store bunker frugt og grønt. Mellem de fleste både blev det handlet med større mængder, så der blev flyttet nogen kilo vandmeloner og de store Jack frugter. Düng spurgte om vi kunne tænke os lidt frugt, så efter han havde spurgt lidt omkring imellem bådende, fandt han en som gad sælge os en enkelt ananas og skrælle den for os.

Lækre søde ananaser på Mekong Delta i det flydende marked. Første billede ses en meget høj fiskestang ting. Her hænger sælgerne deres produkter op, så købere kan se på afstand hvad de forskellige både sælger.

Vi hoppede ombord på ananas båden, som udelukkende kun var fyldt op med ananaser. Frugt smager bare meget bedre når det ikke er sprøjtet og kunstgødet. Efter at vi havde delt den søde og saftige ananas, hoppede vi tilbage ombord på vores båd, sejlede lidt rundt mellem de større handelsbåde og vendte tilsidst snuden tilbage til hotellet.

Efter at have spist lidt morgenmad i det nærmeste lokale gadekøkken, blev motorcyklerne pakket for sidste gang og vi satte kurs mod Vietnams sydligste havn, hvor vores færge skulle afgå fra.

På vores vej møder vi tit en del politikontrol. Normalt er de altid passive eller giver et nik til os, men ikke denne gange. Düng kørte omkring 20 meter foran os, hvor han passerede to politi betjente, men da vi nåede hen til betjentene blev vi vinket ind til siden og vi holdet pænt ind. De bedte om at se Simons kørekort og vi forklarede at vores easy rider Düng havde Simons kørerkort i vores taske. Efter at havde vinket lidt efter Düng vendte han hurtig om og kom tilbage til os.

Düng spurgte med meget spørgende stemme hvad der var galt, for vi havde bestemt ikke kørt for stærkt. Vi sagde til Düng at betjentene bare ville se Simons kørekort. Düng fandt Simons pung og for første gang nogensinde fik Simon lov at vise sit kørekort til en betjent. Men, stemningen blev hurtig trykket og betjentene gav ikke kørekortet tilbage. Düng hævede stemmen og det samme gjorde betjentene. Vi stod på sidelinjen og ville ikke blande os. Efter lidt håndfagter og iltert stemmerleje, kom der pludselig ro på og Düng fik Simons kørekort tilbage, så nu fik vi lov at kører og på vores vej væk fra betjentene så vi en del lokale tage et “hvil” i vejkanten omkring hjørnet med deres scootere.

Hvad mon det gik ud på snakkede vi lidt om på motorcyklen mens vi kørte. Nu blev der tid til et lille afslapnings stop ved en lille lokal kaffebar med hængekøjer. Vi smækkede benene op og nød den sidste kop vietnamesiske kaffe sammen med Düng. Nysgerrigheden efter at vide hvad Düng og betjentenes snakkede om spurgte vi ham. Düng forklarede at betjentene var rigtig meget korrupte (generelt er alle med lidt magt korrupte her i Vietnam).

Vietnamesisk kaffe

På vejen gjorde vi også et kort hold ved en mango plantage øverst til venstre. Dette er fine eksport mangoer, som er fint pakket ind i hvide stofpose på træerne, så fuglene ikke spiser dem. Under mango plantagen er et billede af en vandmalon plantage. Søde livlige børn i den lokale kaffebar.

De startede med at sige at Simons kørekort var falsk og at de vil have 400dong (130kr) i bestikkelse, for at vi måtte kører videre. Düng prøvede så på bedste vis at forklarer betjentene at kørekortet var ægte og fra Danmark, og så begyndt bølgerne at gå lidt højt. Düng fortalte så at han måtte fyre en lille løgn af. Han sagde til betjentene at dette var anden gang vi blev stoppet og første gang var der igen problemer og forresten, så var Simon politibetjent i Danmark. Derefter blev tonelejer så noget helt andet. Vi grinte sammen med Düng over hans gode historie.

Færge fra Phu Quoc Island Vietnam

På vej mod færgen til Phu Quoc.

Efter kaffen kørte vi mod havnen. Vi kunne lige nå at spise lidt middagsmad og Düng samlede en anden vietnameser op, som skulle kører hans anden motorcykel tilbage til Nha Trang. Düng fulgte os ombord på færgen og vi takkede for en fantastisk oplevelse her i Vietnam og når vi engang komme tilbage, skal vi have en tur med ham fra Nha Trang og op Nord på i Vietnam. Et kæmpe gruppe kram og vi vinkede farvel til vores ven Düng, mens færgen forlod havnen. Det er pludselig underligt bare at være os to igen efter så mange dage sammen med Düng.

To timer senere var vi fremme i havnen på Phu Quoc Island. Vi samlede os med 5 andre piger, som skulle samme vej som os. Vi delte en minivan og blev de første, som blev sat af på vores Homs stay, som vi havde booket på forhånd. Et skønt lille sted, med et fint værelse og lille pool til omkring 160kr. Per overnatning. Her havde vi booket 2 overnatninger og så vil vi finde ud af hvor skøn øen er og hvor længe vi skal forlænge vores ophold her.

Nu skal den stå på afslapning på den nærmeste solseng! Vi Skriver i morgen om vores længe ventet afslapning og solbadning. Sov godt!

Follow:

1 Comment

1. Anne Marie Hansen
    januar 15, 2016 / 12:53 pm

Hold da op en tur. Jeg glæder mig allerede til næste afsnit 😍👍👙