Cykeltur til dambrug langs Den Kinesiske Mur – Akrobat show

Cykeltur ved foden af bjerget, sammen med vores guide Peter

Kl 08:30 spiste vi morgenmad med Peter og efter at maden var blevet fordøjet lidt, skulle vi ud på en lille cykeltur langs bjerget, op til guld laks og stør dambrug. Guld laksene er selvfølgelig dyre end de almindelige, hvor støren er ligeså truet som pandaen. Men yngles den i dambrug, må man gerne spise den og de bliver over en meter lange. De var kæmpe store nogle af dem! Prisen spurgte vi ikke ind til, men jeg tror det er udenfor vores budget 🙂

De olympiske lege blev afhold i Beijing med start d. 08.08.2008 - Selve tallet otte er et kinesisk lykke tal.

De olympiske lege blev afhold i Beijing med start d. 08.08.2008 – Selve tallet otte er et kinesisk lykke tal.

Efter besøget på dambruget, trillede vi tilbage på vores cykler for at hente vores bagage. Nu går turen tilbage til Beijing centrum igen, på samme hostel. På tilbagevejen fik vi et lift i en bil, ca. to timer tog det hjem, under turen holdte vi ind for at se det olympiske stadion fra 2008 oppe fra en gangbro over motorvejen, her kunne vi skimte de enorme tage og lige ved siden af os var et kæmpe syv stjernet hotel, beliggende lige ved indgangen til området ved stadionet.

Til venstre ses bymuren og til højre bymurenes klokketårn

Til venstre ses bymuren og til højre bymurerens klokketårn

Efter et hurtigt bad, ventede Peter på os, og så tog vi et par busser ind til akrobat showet. Imellem et bus skift, fik vi set den 40m høje nordligste port Qianmen-porten. Kun porten står tilbage, det var den største af ni bymure. Den adskilte den indre by, fra den den ydre kinesiske by. Disse store porte fra tidligere bymure, som nu står tilbage, ligger på den samme linje gennem hele byen. Bag denne bymur gemte sig igen en stor gågade, med mange små gader. Mad køkkener over alt!

Teatersalen og en mega swag hund der lå i solen helt alene på vej hen til teateret

Vi var fremme ved Akrobat show i god tid, for at sikre os nogle gode pladser i salen. Et mega fedt show!

Et udsnit fra showet

Vi troede at vi “bare” skulle ind og se akrobater. Det var alt fra tallerken show, cykler – 12 piger på en cykel, stunds show med to enorme hamster hjul i luften, som to mænd balanceret på, neglebidende! Stærke herre akrobater, “dødskuglen” som vi havde set i Danmark, hvor 5 motorcykler kører rundt i en stål kubel og mere. Et virkelig fedt show!

Acrobatshow beijing

Akrobat show er lige os! Efter at havde sagt farvel til Peter. Tog vi på en restaurant om aftenen han havde udpeget for os, hvor vi skulle prøve Peking And. Dette sted sagde han er ligeså godt, som de dyre steder, her er det bare billigere. Så vi tog forskud på Mortensen Aften og delte en helt stegt and. Det var selvfølgelig ikke som vi kender hjemmefra, med kartofler og en fed andesovs.

Her kom kokken ned til vores bord og skar vores and fint ud. Små stykker skind for sig, små stykker kød for sig og så små skind og kødstykker. Herefter kom en masse grønt, to slags dyppelse, sukker og to forskellige små tynde pandekager. Vi kiggede lidt på hinanden og tænkte, dette bliver vi nødt til at skalhave lidt hjælp til. Vi fik forklaret os med håndfagter og tjeneren forstod straks at vi var på udebane. Hun viste os hvad de forskellige ting skulle dyppes i, pakkes ind i pandekagen og spises med fingrene. Det var en helt anden måde at spise and på, men utrolig lækkert! Hele anden fik vi hvertfald spist op.

Vi tog forskud på Mortensaften og delte denne yderste velsmagende Peking and

Godt mætte og hjem i seng, så vi er klar til endnu en dag i storbyen Beijing hvor vi besøger Beijing Zoo og Den Himmelske Fredsplads