5. Dag med Düng easy rider

Godmorgen! Nu skal vi have lidt luft under vingerne igen på motorcykel. Vores første stop i dag sammen med Düng er et lille forladt tempel kompleks. Düng købte billetter til os og han blev ved motorcyklerne og vores bagage.

Tempel Vietnam

De gamle templer.

Vi gik op af den stigende bakke. Oppe på toppen stod et par unikke, flotte og meget gamle templer. Vi satte os på en bænk og nød roen. Ingen turister overhoved, kun os to. Efter at havde studeret templerne lidt rundt omkring og inden i, gik vi tilbage til Düng.

Dragefrugt plantage Vietnam

Dragefrugt plantagen.

På vores vej gjorde vi hold ind forbi en kæmpe dragefrugt plantage. Ligeså unikke og smukke dragefrugten er med sit pinke/grønne ydre og hvide kiwi udseende inden i, ligeså specielle var de kaktusligene planter de groede på og de enorme hvide blomster, hvor dragefrugten dannes. Rigtig spændene at se hvordan denne “mærkelige” frugt dyrkes. Vi sagde farvel til farmeren og kørte videre.

Salt produktion Vietnam

Salt produktionen

Düng vinkede os ind til siden ved nogen store udgravet “kar”. Dette var en saltplantage til vores store overraskelse. Havvand bliver ledt ud i de her kvartratisk områder på jorden midt på en mark. Herefter gør solen næsten alt arbejdet. Solen fordamper mere og mere af vandet, til der simpelthen kun er store, smukke, hvide saltkorn tilbage hvor det så tilsidst høstes op i store bunker. Aldrig har vi set så store smukke saltkorn!

Officer fra Vietnamkrigen

Den gamle officer fra Vietnamkrigen og et smukt fyrtårn vi stoppede op for at beundre.

Efter Düng og Simon havde skrabede lidt i saltkarerne kørte vi videre. Vi holdte ind ved en lille købmand på vores vej, for at få lidt koldt at drikke. Udenfor kiosken satte vi os ved en ældre herre. Düng “snakkede” det vil nærmere sige råbte højlydt ind i den ældre mands øre. Vi grinte lidt, men blev dog lidt nysgerrige over mandens så ekstrem dårlige hørelse. Simon spurgte ind til Düng, som oversatte for den ældre herre.

Det viste sig at manden var 76 år og havde været med under Vietnam krigen. Han var officer i en gruppe på 150 mænd. Hans kompagni blev angrebet med en B52 bombe og 130 mænd i hans kompagni døde. Han selv overlevede med ringe hørelse og en del ar på både krop og sjæl. Utrolig spændene og skrækkeligt på samme måde at hører sådan en historie fra en tidligere krigs officer. Efter krigen får de kun lige til dagen og vejen hvis de vel og mærket har fået krigsskader der forhindre dem i at arbejde.

Abe templet Vietnam

Aberne ved templet. Düng var vores fotograf mens vi fodrede aber 🙂

Vi takkede mange gange for den ældre mands åbenhed og for hans historie og sprang på motorcyklerne igen. Nu skulle vi besøge et abe tempel. Vi kom op til templet og købte en billig pose bananer og nødder til aberne. Først var de ikke til at se, men da vi kom lidt op bag templet var de jo over alt som de plejer. Hold på hat og briller og især posen med bananer og nødder. Der blev pænt delt ud til alle, så godt som vi nu kunne. Når vi fik abernes opmærksomhed så begyndte Simon at se en speciel lyd og så kastede nødden til dem. Efter flere 100 små nødder, så blev aberne rigtig skarpe til at gribe dem.

Abe templet ude og indefra.

Efter poserne var tomme hoppede aberne op i træerne igen skrigene og jagen lidt rundt efter hinanden med kindposerne fyldt med banan og nødder. Vi tog et kig ind i det fredsfyldte tempel. Igen var vi helt alene. Kun os tre, ingen turister rendende rundt over det hele. En dyb indånding. Sikke en ro, kun vinden som spillende i bambusrør, der hang i en uro ned fra loftet, som bankede stille samme. Lyden, duften, omgivelserne, alle sanserne gjorde oplevelsen rigtig god!

Vi forlod det fredsfyldte abe tempel og kørte til vores hotel (by kommer senere, vi kan ikke huske navnet uden Düng’s kort. Men beliggenhed mellem Mu Ne og Ho Chi Mig det tidligere Sigion) Düng havde booket et fint hotel til os lige overfor en strand med morgenmad, for i dag skal Düng ikke sove på samme hotel som os. Hans halvsøster og svoger bor nemlig i nærheden og vi skal spise sammen med dem i aften.

Frø i Vietnam

Tak for en rigtig hyggelig aften! Med massere af frølår og øl!

Vi slappede af, tog et bad og en time senere kom Düng og hentede os. Vi kørte et stykke ud til en stor lokal restaurant. Her kom Düng’s højgravide halvsøster, hendes mand og deres datter. Rigtig skønne mennesker! Vi havde et festmåltid! Kolde øl, gede BBQ og tilsidst spurgte de om vi ikke skulle dele en grillede kæmpe frø. Igen kiggede vi lidt på hinanden. “Never try, never know!” Nårh ja, folk siger jo “det smager som kylling”. Så det prøvede vi da. Den smagte faktisk rigtig fint. Kyllingeagtig og lidt fisk, med sit helt hvide kød og lidt ferske smag.

Efter en rigtig skøn aften i dejligt selvskab, trillede vi tilbage til hotellet. Nu skal vi fordøje lidt frølår. Sov rigtig godt.