3. Dag med vores altid smilende guide Düng

Godmorgen! Vi glæder os hver dag, til hvad vi nu skal opleve. Alkoholen er faldet til ro i kroppen og vi mødes kl 08:30 til morgenmad. Efter morgenmaden trak vi motorcyklerne ud ad lobbyen, på med bagagen og afsted igen.

Landsby Vietnam

Vores første stop var forbi en landsby, for at se deres traditionelle langhuse. Omkring husene gik grise og ænder. De lever et skønt økologisk liv her! Simon fik lov at prøve sine murer skills af, sammen med nogen af de lokale, som var ved at murer et hus. Bag langhusene var en skøn natur med flod og bjergetoppe.

Easy rider Vietnam

Den smukke natur i Vietnam.

Op på motorcyklen igen. Düng stoppede os på en krum bjergvej. Her var en fantastisk udsigt og vi kravlede alle tre op på den nærmeste bakke, her var udsigten rigtig flot.

Træfabrik Vietnam

Træfabrikken.

Ned igen og videre. Vi gjorde nu hold ved en træfabrik ejet af en kineser. Her så vi hvordan store stammer fik flået barken af og bagefter blev skrællet i tynde plader, som en blyant i en blyantspidser. Træet blev brugt til lofter og igen blev det selvfølgelig opdelt i høj og lav kvalitet. Vi takkede for besøget og startede motoren op igen.

Easy rider Vietnam

Ps. det nederste billede er et flået grisse hoved!

Vi gjorde et kort hold på en bro. Her kunne vi se ned over en flok flydende fiskerhuse og tog bagefter hen til et lille lokalt marked. Vi tog et kig i slagter afdelingen hvor der lå mange ugenkendelige organer og kød. Ikke et sted for sarte sjæle, hvis du ikke har lyst til at se hvordan dit mad bliver behandlet, inden det ender på din tallerken.

Risvin Vietnam

Her bliver risvinen brygget. Søde små dyr og en kæmpe kobra slange i risvin!

Nu skal vi forbi en familie der brygger risvin. Sikke nogen forhold det bliver gjort under, det kan ikke beskrives. I et åbent skur med skidt og møg stod en stor gryde og simrede over bål. Fra gryder løb et rør over i et større åbent kar, her blev det sidste urene filtreret fra. Selvfølgelig skulle vi da smage synes Düng og så lige den plastik flaske med en kæmpe kobra slange i. Med lidt modvillighed fik vi da skyllet et par shots ned. Uf noget skrækkelig stærkt stads! På vej ud af bryggeriet stødte vi på den sødeste hundehvalp og killing. Der er dyrebørn over alt.

Silke fabrik Vietnam

Mmh.. Silkelarve snacks!

Vi vinkede til familien og kørte videre mod en silkefabrik og et vandfald. På silkefabrikken, viste Düng os hvordan trådene fra silkelaverne blev spundet og hvordan stoffet blev vævet. Igen skønt ikke at være på sådan en turisttur hvor det hele handler om at få solgt noget i butikken. Efter alt silken er blevet spundet af larven, er den selvfølgelig død.

Smide larven ud? Nej nej. Den er en rigtig fin dyr spise, så selvfølgelig fandt den kære Düng en skål med silkelaver og begyndte at spise et par stykker. Efter han havde jagtede os lidt rundt med skålen og vi viste han ikke ville give op, overgav vi os og spiste for første gang vi vores liv en RÅ FED SILKELARVE! Men som Düng sagde, den smager “bare” af majs, og ganske rigtig. Men tanken om hvad det var vi havde i munden, så var den lidt svær at sluge. Endnu en sjov oplevelse vi ikke vil have været foruden, takket være den skønne og lokkende Düng. “Never try never know” blev for første gang nævnt her…

Vandfald Vietnam

Efter silkelave oplevelsen, kravlede vi ned af en klippeskråning med et lille gelænder hist og her. Igen havde Düng ført os til et smukt stort vandfald, som vi aldrig havde oplevede på egen hånd. Efter vi havde taget lidt billeder kravlede vi op igen. Nu var det tid til en eksklusiv kop kaffe!

Vi kørte et stykke og solen var snart på vej ned. Vi gjorde vores sidste stop for i dag inden vi kom til hotellet. Nu skal vi se de berømte “kaffe dyr” Weasel. Her så vi 6-7 stykker af disse smukke katteligende dyr med spiral haler. Dyrene bliver fodret med bærende fra kaffe planten. Igennem deres tarmsystemet sker så det magiske. Lorten kommer ud og ligner en grov myslibar. Alle kaffebønderne ligger fint i lorten, da de ikke kan fordøjes i mave og tarmsystemet.

Weasel kaffe Vietnam

Øverst ses Weasel lorten med bønnerne i – de friske bønner på buskene og de færdig ristede bønner.

Efter processen i Weasel dyret, bliver bønnerne ristet og klar til salg til tårn høje priser. På første sal havde vi mulighed for at købe forskellige slags kaffe samt smage en kop af denne fine Weasel kaffe. Til dobbelt pris i butikken (19kr for en kop Weasel – 8kr for en kop alm. kaffe. Vi giver 3kr på gaden for en alm. kop kaffe sammen med Düng)

Udsigten fra kaffebaren med vores Weasel kaffe.

Men nu er vi jo på selve produktionssteder, så selvfølgelig skal vi prøve en kop Weasel kaffe. Vi købte en kop Weasel og en kop alm. kaffe til sammenligning. Selvfølgelig som vi havde forudset, smagte disse to kaffer 98% ens. Hvis vi skal være lidt snobbet, kunne vi ane en lille bitte smugle mere rundhed i Weasel kaffen.

Aftensmad Vietnam hot pot

Hot pot

Tak for kaffe, nu skal vi hen til hotellet i den større by Da Lat, og slå benene lidt op inden vi skal have noget aftensmad. Aftensmaden blev igen tilbragt et populært lokalt sted. Denne gang var det en kæmpe kågene gryde vi fik med grønt, kød og nudler i.

Endnu en dag fyldt med oplevelser med Düng som er mere end god ven end vores guide. Sov godt DK!

Follow:

1 Comment

1. Anne Marie Hansen
    december 27, 2015 / 10:36 pm

Sikke som i fortæller. Det lyder vildt fascinerende. Vi skal til Vietnam inden længe👍