2. Dag på motorcykel i Vietnam

Godmorgen. Vi sov tungt igennem hele natten, med alt det friske luft og øl fra i går. Ny dag med nye oplevelser sammen med Düng, som er noget helt særlig i forhold til alle andre vietnamesere.

Vietnams historiske museum

Vietnams historiske museum.

Vi begyndte dagen med et besøg på et museum om Vietnams historie, som ikke kun omhandler krig, men om de mange forskellige “stammer” som lever i Vietnam og hvordan landet har forandret sig. Efter at havde tilbragt en god time på museet, gik vi ud igen til Düng som passede på motorcyklerne. Vi delte tre is som vi havde købt, inden vi satte os op på motorcyklerne igen.

Nuddel fabrik Vietnam

Nuddeldejen bliver formet og hængt til tørre hvor de så tilsidst pakkes.

Vi kørte ned af en lille sidevej og parkerede motorcyklerne. Her blev vi budt indenfor ved en familie som lavede nudler. En rigtig spændene proces med formning af nudlerne og tørring. Skønt at se en familie arbejde sammen. Men vi kan vist hurtig blive enige om, at disse forhold ikke ville have været helt lovlige i Danmark.

Easy Rider Vietnam

“Læbestift planten” Düng og Simon ser yndige ud med farve på læberne!

Ud på landevejen igen mod et vandfald, som vi kunne bade ved. På vejen stoppede Düng os ind til siden, for at vise os nogen planter, hvis pigment bliver brugt til bla. at fremstille læbestifter med. Så Düng og Simon smurte begge læberne og kinderne ind i en yndig rød/orange farve.

Vandfald Vietnam

På vej ned af de små stier mod vandfaldet.

Fremme ved stien ned til vandfaldet, blev Düng oppe og passede på motorcyklerne, da der engang var nogle langfingrede personer her. Ned af stejle små trapper og tilsidst ned ad en lille skrå klippevæg langs det store vandfald, kom vi ned i bunden til paradis.

På vej ned imod den turkis blå sø, hvor vandfaldet bruser ned i.

Vi var helt alene i den smukke vilde natur ved vandfaldet. Ikke bunker af turister, som folk vil tjene penge på og splitter derved naturen omkring vandfaldet, for eks. at lave en stor bred trappe ned til vandfaldet og boder over alt på vejen.

Endelig badetid!

Et smukt uberørt sted. Aldrig har vi været så flot et sted at bade og så have det hele for os selv! Et stort vandfald brusede ned i en turkis blå sø, hvor flere små vandløb ved siden af vandfaldet skyllede ned i søen, inden søen trak ud i et vandfald længere nede, for at forsvinde ud i en stor flod til havet.

Vandfald Vietnam

De brusende små vandløb, som løber ud i søen ved siden af vandfaldet.

Vi smed hurtig tøjet og gik forsigtigt ud i den blå sø ved vandfaldet. Det var så afslappende at flyde rundt i søen og se på vandfaldet og alle de små nedløb samt dyrelivomkring os.

Se endelig filmen nedenfor og oplev de smukke omgivelse og lyde fra det brusende vandfald.

Efter at have flydt rundt i en god time, pakkede vi vores ting sammen, gik tilbage af den snørklede stejle sti op til Düng igen, som ventede på os. Vi fortalte ham selvfølgelig hvor vilde vi var med stedet og hvor utrolig smukt det var.

Vandfald Vietnam

Vandfaldet vi badede ved.

Efter en omgang frokost, viste Düng os ned til endnu et vandfald af en lille sti, dog noget større end det vi havde badet ved. Igen utrolig flot med disse tusinder og atter tusinder liter vand som vælter ud over klippen.

Stien ned mod det store vandfald og lidt leg i hule træer.

Efter vandfaldsturen, lagde vi vejen forbi en lokal kiosk. Vi købte to store poser slikkepinde her, for nu skal vi ud og besøge den fattige del af Vietnam. Det er selvfølgelig altid trist at se fattige mennesker, men trods mangel på penge har de deres familie tæt omkring dem, og en masse kærlighed at give. Düng fortalte os, at folk sulter ikke mere i Vietnam, som de gjorde en gang og staten tildeler de meget fattige små huse de kan bo i.

Fattige børn Vietnam

Søde og lidt generte børn.

Hvor var de søde og utrolig smukke alle de børn vi var omgivet af, da vi delte slikkepinde ud. Og rigtig venlig var de og viste os lidt rundt i deres hus. Her sad nogle af mødrene og pillede cashewnødderne, som vi så i går. Vi sagde farvel til familierne og kørte videre.

Vietnamesisk kaffe

Bønnerne ligger til tørring i solen, så ristes og pilles den hvide kaffebønne ud, hvor den så ristes i smør og chokolade.

Vi holdte ind ved en mand som havde mange rækker kaffebønner til at ligge til tørre. Indenfor blev de ristet og rystet ud af deres skaller for tilsidst at blive ristet med chokolade og smør. De vietnamesere kan altså bare det der med kaffe!

Op på motorcyklen igen og slalom ind og ud mellem ko flokke, som vi mødte på vores vej. På vejen mod vores hotel et stykke udenfor Dák Lák, mødte vi en af Düng’s venner igennem mange år. Han kom “kørende” med sin trækvogn, spændt efter en flot stor tyr, som han sad og sparkede i kuglerne, for at få den til at gå. 82 år og frisk var han, på vej hjem fra arbejde på marken. Düng sagde vi skulle springe op ved siden af ham, og så fik vi en hyggelig tur med denne livsglade mand, som for øvrigt snakkede rigtig godt engelsk, da han havde arbejdede med amerikanerne under krigen.

Easy rider Vietnam

Køer på vejbanen, lækker aftensmad og på tur med den gamle mester.

Vi sprang af vognen igen og sagde mange tak for turen og hoppede på motorcyklerne igen. Fremme ved hotellet og ud for at finde en hyggelig lokal restaurant igen. Her bestilte Düng igen rigtig god aftensmad til os, som vi delte imellem os. Foruden maden, bestilte han også en halv liter et eller andet meget stærkt drikkelse, hældt fra en stor glasflaske med træ i bunden over i en vandflaske. Vi så lidt mistænksomme på flasken. Det endte med at vi delte den halve liter spiritus til maden, hvor efter vi købte en mere for at tage tilbage til hotellet og hygge med den i lobbyen.

Endnu en rigtig hyggelig dag. På hoved i seng efter at have delt næsten en liter stærkt spiritus (vi krydser igen finger for at vi ikke bliver blinde af det) Sov godt! Nu er vi trætte!